...

Ogólne Warunki Zakupu

Załącznik Nr 6 do Regulaminu Zakupów HUTY ŁABĘDY S.A.

OGÓLNE WARUNKI ZAKUPU HUTY ŁABĘDY S.A.

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

    1. Niniejsze Ogólne Warunki Zakupu mają zastosowanie do dokonywanych przez HUTĘ ŁABĘDY S.A. na terenie Polski zakupów/dostaw materiałów, surowców, części, prefabrykatów, wyrobów lub urządzeń oraz wszelkich innych przedmiotów, oferowanych lub dostarczanych przez Wykonawców. Ogólne Warunki Zakupu stosuje się również odpowiednio do nabywanych przez HUTĘ ŁABĘDY S.A. usług lub robót budowlanych.

    2. Użytym w niniejszych Ogólnych Warunkach Zakupu pojęciom nadaje się następujące znaczenie:

  1. OWZ – uregulowane w niniejszym dokumencie Ogólne Warunki Zakupów obowiązujące w HUCIE ŁABĘDY S.A.,

  2. Huta, Zamawiający lub Spółka – HUTA ŁABĘDY S.A. z siedzibą w Gliwicach,

  3. Wykonawca – Wykonawca wewnętrzny lub Wykonawca zewnętrzny,

  4. Wykonawca wewnętrzny – jednostka organizacyjna Grupy Kapitałowej Węglokoks S.A., która ubiega się o zamówienie, którego przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, złożyła Ofertę lub zawarła umowę z Hutą w sprawie świadczenia na jej rzecz usług, dostaw lub wykonania robót budowlanych,

  5. Wykonawca zewnętrzny – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o zamówienie, którego przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane na rzecz Huty, złożyła Ofertę lub zawarła z Hutą umowę w sprawie świadczenia na jej rzecz usług, dostaw lub wykonania robót budowlanych,

  6. Stronę lub Strony – Zamawiającego i/lub Wykonawcę,

  7. Zamówienie – dokument przesyłany do Wykonawcy określający potrzeby Huty oraz warunki współpracy i stanowiący podstawę dostaw, świadczenia usług lub wykonania robót budowlanych albo w odniesieniu do zakupów dokonywanych za pomocą Platformy zakupowej, potwierdzający przyjęcie oferty Wykonawcy zwany w Regulaminie Zakupów Zamawiającego Formularzem Zamówienia,

  8. Potwierdzenie zamówienia – dokument potwierdzający akceptację Zamówienia przez Wykonawcę; w przypadku zakupów dokonywanych za pomocą Platformy zakupowej do zawarcia Umowy dochodzi na podstawie akceptacji oferty Wykonawcy złożonej na tej platformie w formie Zamówienia podpisanego przez Hutę, a dokument Potwierdzenia zamówienia podpisywany przez Wykonawcę ma wyłącznie znaczenie deklaratoryjne (do celów dowodowych),

  9. Towar, Towary albo Usługa, Usługi – w zależności od kontekstu materiały, surowce, części, prefabrykaty, wyroby, urządzenia i inne rzeczy będące przedmiotem zakupu/dostawy albo usługi lub roboty budowlane objęte przedmiotem Zamówienia/Umowy,

  10. Dni robocze – dni od poniedziałku do piątku z wyjątkiem dni ustawowo uznanych za wolne od pracy,

  11. Umowa – umowa w rozumieniu Kodeksu Cywilnego (tj. oświadczenia woli Huty
    i Wykonawcy regulujące warunki sprzedaży/zakupu Towarów, świadczenia Usług lub wykonania robót budowlanych). Potwierdzeniem zawarcia umowy w rozumieniu Kodeksu cywilnego jest dokument zwany w Regulaminie „Zamówieniem” albo dokument zwany w Regulaminie „Potwierdzeniem zamówienia” lub dokument zwany
    w Regulaminie „Umową”.

    1. Żadne inne niż zapisane w OWZ zasady i warunki zakupów niezależnie od formy i trybu,
      w jakim zostały przyjęte i przekazane nie będą miały zastosowania dla Zamawiającego, o ile nie zostanie to wyraźnie potwierdzone przez Zamawiającego na piśmie .

    2. OWZ powinien stanowić integralną część Zamówienia złożonego Wykonawcy/Umowy zawartej z Wykonawcą przez Zamawiającego. W przypadku sprzeczności OWZ z treścią Zamówienia/Umowy z Wykonawcą decydujące znaczenie ma treść Zamówienia/Umowy.

    3. Sprzeczne z OWZ zasady i warunki sprzedaży zawarte w Potwierdzeniach Zamówień wystawianych przez Wykonawców nie będą wiążące dla Zamawiającego, nawet gdy nie zostały odrzucone przez Zamawiającego.

    4. Żadne poprawki, dodatki, skreślenia lub uzupełnienia Zamówienia/Umowy naniesione przez Wykonawców nie będą wiążące dla Zamawiającego, chyba że Zamawiający wyraźnie odmiennie postanowi w formie pisemnej.

    5. Jeśli poszczególne postanowienia OWZ nie będą mogły zostać z jakiegoś powodu zastosowane, wszelkie inne warunki i zasady określone w OWZ pozostają niezmienione
      i uważane są za wiążące.

    6. Szczególne warunki zakupów, w tym odmienne od OWZ postanowienia Zamówienia/Umowy, bądź inne uzgodnione na piśmie przez Zamawiającego z Wykonawcą postanowienia mają pierwszeństwo przed postanowieniami OWZ.

  1. POSTANOWIENIA SZCZEGÓLNE



      1. Stosując się do zaleceń władz państwowych, w związku z sytuacją jaka zaistniała na skutek agresji napastniczej Rosji wobec Ukrainy, Strony niniejszym oświadczają, iż stosują się do obowiązujących przepisów prawa wprowadzających sankcje i nie współpracują
        z podmiotami objętymi sankcjami, czy też w zakresie, który sankcjami jest objęty.

      2. Wykonawca oświadcza, iż ani on, ani żaden członek Zarządu Wykonawcy, czy też którykolwiek z beneficjentów rzeczywistych nie są objęci sankcjami.

      3. Strony zgodnie postanawiają dopuścić możliwość renegocjacji warunków współpracy
        w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych skutków, wpływających na współpracę,
        a powstałych w związku z wojną pomiędzy Rosją, a Ukrainą.



1b. Wadium/Zabezpieczenie należytego wykonania umowy.



1.b.1. Jeżeli Zamawiający przewidział w warunkach udziału w postępowaniu zakupowym obowiązek wniesienia wadium lub zabezpieczenia należytego wykonania umowy, w braku odmiennych postanowień Zapytania ofertowego lub SIWZ stosuje się poniższe postanowienia.

1.b.2. W postępowaniu o udzielenie zamówienia Zamawiający może wymagać od Wykonawcy wniesienia wadium.

1.b.3. Wysokość wadium określa się do 10% szacowanej wartości Zamówienia.

1.b.4. Zamawiający określa termin, formę i miejsce wniesienia wadium w Zapytaniu ofertowym/SIWZ. 1.b.5. Wadium może być wniesione w jednej lub kilku następujących formach:

    1. pieniądzu określonej waluty, na rachunek wskazany przez Zamawiającego,

    2. gwarancji bankowej,

    3. poręczeniu bankowym,

    4. gwarancji ubezpieczeniowej.

1.b.6. Wadium może być wniesione w formie mieszanej, tzn. w różnych formach, jeśli SIWZ/Zapytanie ofertowe nie stanowi inaczej. W takim przypadku łączna kwota wynikająca z poszczególnych form wadium musi stanowić przynajmniej kwotę wymaganą przez Zamawiającego.

1.b.7. Zwrot wadium następuje niezwłocznie po:

    1. upływie terminu związania ofertą,

    2. unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia przez Zamawiającego,

    3. zawarciu z Wykonawcą umowy w sprawie zamówienia oraz wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeśli takie było wymagane,

    4. wystąpieniu z wnioskiem o zwrot wadium przez Wykonawcę, który:

      • wycofał ofertę z postępowania o udzielenie zamówienia przed upływem terminu składania ofert,

      • został wykluczony z postępowania o udzielenie zamówienia lub jego oferta została odrzucona.

1.b.8. Zwrot wadium wniesionego w pieniądzu następuje w wartości nominalnej, tj. bez odsetek. Huta może przewidzieć obowiązek pokrycia przez Wykonawcę kosztów przelewu zwrotnego wadium.

1.b.9. Wystąpienie przez Wykonawcę z wnioskiem, o zwrot wadium zgodnie z ust. 1.b.7. lit. d) powyżej oznacza odstąpienie przez niego od postępowania o udzielenie zamówienia.

1.b.10. Jeżeli Zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych, określa wadium dla każdej części.

1.b.11. Zamawiający zatrzymuje wadium w sytuacji, gdy Wykonawca:

    1. zmienił ofertę po terminie otwarcia ofert; przy czym przez zmianę oferty nie należy rozumieć zmiany korzystnej dla Huty,

    2. wycofał ofertę po terminie otwarcia ofert,

    3. odmówił zawarcia umowy zgodnej z warunkami określonymi w ofercie lub jej zawarcie stało się niemożliwe z przyczyn leżących po jego stronie,

    4. nie wniósł w terminie wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
      o ile informacja o konieczności jego wniesienia została zamieszczona
      w SIWZ/Zapytaniu ofertowym.

1.b.12. Ponadto Huta może zatrzymać wadium, jeżeli Wykonawca nie uzupełnił dokumentów na wezwanie lub nie wyjaśnił wątpliwości co do treści oferty.

1.b.13. W postępowaniu o udzielenie zamówienia Zamawiający może wymagać od Wykonawcy wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy, o ile informacja o konieczności jego wniesienia została zamieszczona w SIWZ/Zapytaniu ofertowym.

1.b.14. Wysokość zabezpieczenia określa się do 20% wartości udzielanego zamówienia.

1.b.15. Zabezpieczenie wnoszone jest w jednej lub kilku spośród poniższych form, zgodnie
z wyborem Wykonawcy:

    1. pieniądzu określonej waluty, na rachunek wskazany przez Zamawiającego,

    2. gwarancji bankowej,

    3. poręczeniu bankowym,

    4. gwarancji ubezpieczeniowej.

1.b.16. Zabezpieczenie może być wniesione w formie mieszanej, tzn. w różnych formach, jeśli SIWZ/Zapytanie ofertowe nie stanowi inaczej. W takim przypadku łączna kwota wynikająca z poszczególnych form zabezpieczenia musi stanowić przynajmniej kwotę wymaganą przez Zamawiającego.

1.b.17. W uzasadnionych sytuacjach, w SIWZ/Zapytaniu ofertowym można przewidzieć, że:

    1. określony % zabezpieczenia będzie zwracany Wykonawcy po podpisaniu protokołu odbioru końcowego oraz że,

    2. określony % zabezpieczenia będzie zwracany po upływie terminu gwarancji lub rękojmi na wykonany przedmiot zamówienia.

1.b.18. Na wniosek Wykonawcy Zamawiający może wyrazić zgodę na przeniesienie w całości lub części wpłaconego wadium na poczet zabezpieczenia.

1.b.19. Zwrot zabezpieczenia wniesionego w pieniądzu następuje w wartości nominalnej. Huta może przewidzieć obowiązek pokrycia przez Wykonawcę kosztów przelewu zwrotnego zabezpieczenia.



  1. ZAMÓWIENIA

    1. W terminie 7 Dni roboczych od dnia otrzymania Zamówienia Wykonawca przekazuje Zamawiającemu Potwierdzenie zamówienia w sposób wskazany przez Zamawiającego
      w Zamówieniu.

    2. Przekazanie Potwierdzenia zamówienia dotyczącego zakupów realizowanych za pomocą Platformy zakupowej ma znaczenie jedynie dla celów dowodowych, gdyż do zawarcia Umowy dochodzi z chwilą złożenia Zamówienia odpowiadającego treści oferty złożonej przez Wykonawcę na tej platformie.

    3. Wykonawca jest związany swoją ofertą przez okres minimum 30 dni, chyba że zapytanie ofertowe złożone przez Hutę przewiduje inny minimalny termin lub w zapytaniu nie przewidziano minimalnego okresu związania ofertą.

    4. Akceptacja postanowień OWZ przez Wykonawcę jest warunkiem złożenia Zamówienia lub zawarcia Umowy przez Zamawiającego. W razie wątpliwości uznaje się, że potwierdzenie warunków OWZ następuje przez Wykonawcę w momencie wystąpienia pierwszego z niżej wymienionych zdarzeń:

      1. Złożenia oferty na Platformie zakupowej,

      2. Złożenia Potwierdzenia zamówienia,

      3. Zawarcia Umowy z Zamawiającym,

      4. Przystąpienia do realizacji Zamówienia lub wykonania Umowy, gdy jego udzielenie bądź zawarcie Umowy nastąpiło bez pośrednictwa Platformy zakupowej lub poczty
        e-mail bądź też innej wymaganej formy.

    5. Numer Zamówienia należy każdorazowo wskazać w zawiadomieniu o dostawie, fakturze VAT, kwocie WZ, protokole odbioru Towarów oraz wszystkich innych dokumentach związanych z dostawą lub wykonywaną usługą.

  1. CENY, WARUNKI PŁATNOŚCI, FAKTUROWANIE

    1. Wszystkie ceny podane w Zamówieniach są stałe i nie podlegają zmianom.

    2. Ceny zawierają wszystkie podatki, marże, ubezpieczenia i wszelkie inne koszty poniesione przez Wykonawcę z wyjątkiem podatku od towarów i usług (VAT). Ceny zawierają
      w szczególności koszty należytego opakowania i zamocowania Towarów na czas transportu, ochrony Towarów przed uszkodzeniem lub utratą, a także koszty dostarczonych niezbędnych akcesoriów i narzędzi lub przyrządów umożliwiających korzystanie
      z dostarczonych Towarów zgodnie z ich przeznaczeniem i ich konserwację. Ceny zawierają wszelkie opłaty za korzystanie z praw własności intelektualnej, a w szczególności wynagrodzenie za prawa autorskie i prawa własności przemysłowej. Ceny zawierają także wszelkie wydatki podmiotów świadczących usługi, a także koszty ich podwykonawców.

    3. O ile w Zamówieniu/Umowie nie ustalono inaczej cena zawiera również koszty transportu Towarów do miejsca wskazanego w Zamówieniu/Umowie.

    4. Po dokonaniu każdej dostawy zgodnie z Zamówieniem Wykonawca wysyła Zamawiającemu oryginały faktur wystawionych zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach prawa.

    5. Zamawiający dopuszcza przesyłanie faktur drogą elektroniczną pod warunkiem zawarcia
      z Wykonawcą stosownego porozumienia.

    6. Faktury powinny posiadać ponadto numer i datę Zamówienia Zamawiającego lub numer
      i datę zawartej Umowy.

    7. Wystawione w sposób prawidłowy i terminowy faktury VAT będą płatne przez Zamawiającego w terminie określonym w Zamówieniu/Umowie.

    8. Zamawiający jest uprawniony do wstrzymania zapłaty za dostarczone Towary lub wykonane Usługi w wypadku złożenia reklamacji, co do ich ilości, jakości lub zgodności z innymi wymaganiami określonymi w Zamówieniu/Umowie. W takim wypadku Wykonawcy nie przysługuje roszczenie o zapłatę odsetek (nawet od części ceny) do czasu rozpatrzenia reklamacji i usunięcia wad, w tym w szczególności braków ilościowych Towarów.

    9. Brak wyraźnego zakwestionowania faktury VAT wystawionej przez Wykonawcę nie oznacza przyjęcia lub akceptacji przez Zamawiającego dostarczonych przez Wykonawcę Towarów. Jedynym wiążącym Zamawiającego dokumentem potwierdzającym zgodność dostarczonego Towaru z Zamówieniem jest dokument dostawy. Podpisanie dokumentu dostawy przez Zamawiającego nie pozbawia go roszczeń wynikających z gwarancji lub rękojmi o ile wady w dostarczonym Towarze zostaną stwierdzone później.

  1. DOSTAWA, PAKOWANIE, TRANSPORT

    1. W Zamówieniu/Umowie Zamawiający szczegółowo określa miejsce dostawy.

    2. Towary zostaną dostarczone do miejsca określonego w Zamówieniu/Umowie na koszt Wykonawcy, o ile Zamówienie/Umowa wyraźnie nie stanowią inaczej.

    3. Przed dostawą Wykonawca kontroluje Towary pod względem ich:

      1. zgodności z Zamówieniem/Umową, a także, co do ich jakości, ciężaru, wymiarów,
        a także pod kątem braku uszkodzeń Towarów i ich należytego opakowania na czas transportu,

      2. właściwego oznaczenia według odpowiednich wymagań w szczególności
        w wypadku Towarów niebezpiecznych, umożliwiających ich właściwą identyfikację; każdy Towar winien posiadać oznaczenie określające numer Zamówienia/Umowy, miejsce dostawy, rodzaj, nazwę, wagę i ilość oraz ewentualne wskazówki, co do sposobu jego rozładunku.

    4. Materiały i metody pakowania zostaną przez Wykonawcę w taki sposób wybrane, by zapewnić należytą ochronę dostarczanego Towaru, jego przechowanie, możliwość recyklingu opakowania, oszczędność energii.

    5. Na każde żądanie Zamawiającego Wykonawca odbierze bez dodatkowej opłaty opakowanie bądź jego pozostałości, pozostałe po dostarczonym Towarze albo też inne odpady powstałe w związku z dostawą Towarów.

    6. Wykonawca oświadcza, że jeżeli podczas realizacji przedmiotu zamówienia powstaną odpady to jest on wytwarzającym i posiadaczem odpadów i zobowiązuje się do prowadzenia kart ewidencji oraz kart przekazania odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz gospodarowania odpadami w sposób gwarantujący poszanowanie środowiska naturalnego.

    7. Dostawa może zostać odrzucona, jeżeli nie towarzyszy jej dokument dostawy wystawiony przez Wykonawcę, zawierający numer Zamówienia/Umowy, specyfikację wysłanego Towaru, ilość, wagę, szczegóły dotyczące opakowania, wagę i miejsce przyjęcia, jeżeli zostały wskazane w Zamówieniu/Umowie, oraz atesty, certyfikaty i karty gwarancyjne.

    8. Wykonawca jest odpowiedzialny za szkodę wynikłą z opóźnienia dostawy, utraty lub uszkodzeń spowodowanych niewłaściwym oznakowaniem, opakowaniem lub identyfikacją Towaru.

    9. Dostawę zamówionego Towaru uważa się za wykonaną w odniesieniu do spełnienia warunków dostawy i przejścia ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia Towaru
      z Wykonawcy na Zamawiającego w momencie udokumentowanego odbioru przedmiotu dostawy przez Zamawiającego w uzgodnionym miejscu.

  1. TERMINY DOSTAW, UPRAWNIENIA ZAMAWIAJĄCEGO

    1. Termin dostawy jest określony w Zamówieniu/Umowie i oznacza termin dostarczenia Towaru na wskazane w Zamówieniu/Umowie miejsce dostawy, bądź termin wykonania Usługi. Termin dostawy jest ostateczny i może być przedłużony wyłącznie na podstawie pisemnej zgody Zamawiającego.

    2. W przypadku zagrożenia dotrzymania terminu dostawy, Wykonawca ma obowiązek poinformować pisemnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. poczta elektroniczna) Zamawiającego o przewidywanym okresie opóźnienia i przyczynach jego powstania.

    3. Zamawiający zastrzega sobie prawo odstąpienia od całości lub części niezrealizowanego Zamówienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w pkt 5.2. OWZ,
      o ile inny termin nie jest określony w Zamówieniu/Umowie, bez obowiązku zapłaty ceny
      i jakichkolwiek odszkodowań.

    4. Zamawiający jest uprawniony do zwrócenia Wykonawcy na jego koszt i ryzyko każdej dostawy Towaru dokonanej przed jej terminem lub do obciążenia Wykonawcy odpowiednimi kosztami składowania. Ryzyko uszkodzenia lub utraty Towaru obciążają w takim przypadku Wykonawcę.

    5. Ustala się odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Zamówienia
      w formie kar umownych. Zamawiający może żądać od Wykonawcy zapłaty kar umownych:

      1. za brak realizacji Zamówienia/Umowy przez Zamawiającego z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, bądź osób trzecich, za których działanie ponosi on odpowiedzialność lub przez Wykonawcę z przyczyn nie leżących po stronie Zamawiającego – w wysokości 10% wartości Zamówienia/Umowy netto;

      2. za przekroczenie terminu dostawy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy
        w wysokości 0,2% niezrealizowanej w terminie części wartości Zamówienia netto, za każdy rozpoczęty dzień przekroczenia;

      3. za opóźnienie w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze przedmiotu Zamówienia lub ujawnionych w okresie gwarancji i rękojmi za wady – w wysokości 0,2% wartości Zamówienia netto, za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia, liczony od upływu terminu wyznaczonego przez Zamawiającego na usunięcie wad.

    6. Zamawiający może naliczyć kary umowne ze wszystkich przysługujących mu tytułów równocześnie do kwoty nie wyższej niż 20% Wartości Zapotrzebowania netto.

    7. Zamawiający ma prawo potrącać naliczone kary z wynagrodzenia i innych należności Wykonawcy.

    8. Zamawiający nie ma obowiązku informować Wykonawcy o powstałym opóźnieniu w realizacji Zamówienia i rozpoczęciu naliczania kar umownych.

    9. W przypadku opóźnienia się Wykonawcy z wykonaniem przedmiotu Zamówienia/Umowy lub niewykonaniem przez Wykonawcę obowiązku określonego w punkcie 5.2. OWZ, Zamawiający może – nie tracąc uprawnień do naliczenia kary umownej i odszkodowania uzupełniającego – skorzystać z jednego lub kilku następujących uprawnień:

      1. zażądać natychmiastowego wykonania Zamówienia/Umowy w całości lub częściowo;

      2. dokonać zakupu u innego Wykonawcy, na jego koszt i ryzyko (tzw. wykonanie zastępcze);

      3. odstąpić od Zamówienia/Umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy bez wyznaczania dodatkowego terminu, za pisemnym powiadomieniem Wykonawcy.

    10. Uprawnienia określone w pkt 5.9. OWZ Zamawiający może wykonać w terminie 14 dni od daty powstania opóźnienia lub niewykonania obowiązku określonego w punkcie 5.2. OWZ.

    11. Niezależnie od zastrzeżonych w punkcie 5.5. OWZ kar umownych Zamawiający zastrzega sobie także prawo do dochodzenia od Wykonawcy odszkodowania z tytułu nienależytego wykonania Zamówienia na zasadach ogólnych określonych w Kodeksie cywilnym aż do pełnego naprawienia szkody oraz zwrotu kosztów poniesionych z tytułu zastępczego wykonania Zamówienia.

  1. WERYFIKACJA PRAWIDŁOWEJ REALIZACJI ZAMÓWIENIA

    1. Zamawiający zastrzega sobie prawo do weryfikacji postępu i prawidłowej realizacji Zamówienia/Umowy oraz do przeprowadzenia wszelkich badań i testów jakości jakie uzna za stosowne w celu weryfikacji zgodności Towaru lub Usługi z Zamówieniem/Umową, jego jakości i odpowiedniej ilości.

    2. Wykonawca zapewni Zamawiającemu i osobom przez niego upoważnionym swobodny dostęp do przedsiębiorstwa Wykonawcy i miejsca składowania Towarów w celu dokonania badań
      i testów, o których mowa w punkcie poprzedzającym. Zamawiający może żądać przedstawienia określonych referencji, dokumentów potwierdzających uprawnienia do dostawy Towarów/wykonania Usług, potencjału niezbędnego do wykonania dostawy Towarów/Usługi i doświadczenia Wykonawcy.

    3. Uprawnienia Zamawiającego określone w dziale 5 OWZ nie naruszają innych obowiązków Wykonawcy i uprawnień Zamawiającego określonych w OWZ.

  1. DOKUMENTACJA TECHNICZNA – INSTRUKCJE

    1. Wykonawca jest obowiązany dostarczyć Zamawiającemu w uzgodnionym terminie, jednakże nie później niż w dniu dostawy, dokumentację obejmującą w szczególności:

      1. dokumentację techniczną,

      2. instrukcje obsługi i konserwacji,

      3. instrukcje szkoleniowe,

      4. dokument gwarancji,

      5. rysunki, szkice, plany,

      6. karty danych technicznych,

      7. atesty,

      8. certyfikaty bezpieczeństwa produktów,

      9. certyfikaty kontroli jakości,

      10. certyfikaty zgodności,

oraz inną dokumentację, jeśli jej dostarczenie jest wymagane do prawidłowego korzystania, konserwacji Towarów lub prawidłowego wykonania Usługi, o ile nie określono inaczej.

    1. Dokumentacja w rozumieniu punktu 7.1. OWZ lub dostarczane wraz z Towarami lub Usługami rzeczy niezbędne do prawidłowego korzystania lub konserwacji nabytego Towaru lub Usługi są integralną częścią nabytego Towaru/wykonanej Usługi i stanowią własność Zamawiającego w ramach zapłaconej ceny.

  1. GWARANCJA i RĘKOJMIA ZA WADY – ZASADY ODPOWIEDZIALNOŚCI

    1. Wykonawca gwarantuje, że dostarczone Towary są fabrycznie nowe, zgodne ze wszelkimi wymaganiami technicznymi, w tym w szczególności specyfikacjami i normami oraz przydatne do użytku Zamawiającego, a przy tym wolne od wad, w tym w szczególności wad projektowych, wykonawczych oraz wad występujących w zastosowanych do ich wykonania materiałach/półproduktach.

    2. Wykonawca oświadcza, że dostarczone Towary są jego własnością i są wolne od wad prawnych oraz, że ma prawo nimi swobodnie rozporządzać, a ich dostawa na rzecz Zamawiającego nie narusza żadnych postanowień przepisów prawa, orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych lub przepisów statutowych, bądź umownych obowiązujących Wykonawcę, a także nie spowoduje niemożności zadośćuczynienia uprawnionemu roszczeniu osoby trzeciej.

    3. Wykonawca gwarantuje, że dostarczone Towary lub świadczone Usługi spełniają normy ochrony środowiska, bezpieczeństwa, wymogi BHP i przeciwpożarowe oraz wymogi wydajności, a wszelkie podane przez Wykonawcę informacje w broszurach handlowych, materiałach reklamowych, cennikach, systemach jakości i innych dokumentach marketingowych są prawdziwe, rzetelne i sprawdzone.

    4. Wykonawca udziela gwarancji jakości zapewniającej brak wad i należyte działanie dostarczonych Towarów lub prawidłowości wykonanej Usługi przez okres minimum 24 (dwudziestu czterech) miesięcy od momentu rozpoczęcia ich użytkowania przez Zamawiającego zgodnego z ich przeznaczeniem, chyba że Zamówienie/Umowa zawiera inny okres gwarancji. Okres rękojmi zrównuje się z okresem gwarancji.

    5. Reklamacje składane w ramach uprawnień gwarancyjnych powodują zawieszenie biegu terminu gwarancji do czasu usunięcia wad. W takim wypadku okres gwarancji ulega odpowiedniemu przedłużeniu o czas usunięcia wad.

    6. Jednakże, jeżeli Wykonawca wymieni wadliwe Towary na Towary wolne od wad lub dokona istotnej naprawy dostarczonych Towarów, gwarancja biegnie od początku od chwili dostarczenia Zamawiającemu nowych bądź naprawionych Towarów. Jeżeli Wykonawca wymienił/naprawił część dostarczonych Towarów, zdanie pierwsze stosuje się do wymienionej/naprawionej części Towarów.

    7. Jeśli dostarczone przez Wykonawcę Towary lub wykonane przez Wykonawcę Usługi zostaną uznane przez Zamawiającego za niezgodne z treścią Zamówienia/Umowy, obowiązujących norm, dokumentu gwarancyjnego lub innymi wymogami Zamawiającego, Zamawiający może w zależności od swego wyboru:

      1. nabyć Towary po godziwie obniżonej cenie lub zapłacić za wykonane Usługi obniżone godziwie wynagrodzenie,

      2. odrzucić nie spełniające wymagań Towary lub Usługi i zażądać na koszt Wykonawcy wedle swego wyboru:

  1. wymiany Towarów, lub powtórzenia wykonania nienależycie wykonanej Usługi,

  2. dokonania koniecznych napraw,

  3. odstąpić od całości lub części Zamówienia/Umowy i dokonać zwrotu całości lub części Towarów nie spełniających wymagań wraz z żądaniem zwrotu wpłaconej ceny w terminie 14 dni od dokonania zwrotu.

    1. Odrzucone przez Zamawiającego Towary zostaną zwrócone Wykonawcy lub zmagazynowane przez Zamawiającego na koszt i ryzyko Wykonawcy.

    2. Wykonawcy są obowiązani do zapłaty za magazynowane na ich koszt Towary po 10 dniach od ich powiadomienia o odrzuceniu Towarów przez Zamawiającego.

    3. Jeśli Wykonawca niezwłocznie nie dokona odpowiedniej wymiany lub naprawy Towarów, Zamawiający będzie uprawniony do ich wymiany lub naprawy przez osobę trzecią ze zwrotem wszelkich poniesionych kosztów naprawy/wymiany od Wykonawcy.

    4. Zamawiający jest uprawniony do wyznaczenia Wykonawcy terminu do wymiany lub naprawy dostarczonych Towarów albo terminu ponownego wykonania Usługi.

    5. Wykonawca jest odpowiedzialny za wszelkie bezpośrednie, pośrednie, przypadkowe, umyślne i wynikowe straty oraz szkody poniesione przez Zamawiającego w tym utratę zysków i renomy spowodowane opóźnieniem w dostawie Towarów lub niewykonaniem Usług bądź ich nienależytą jakością.

    6. Wymienione w OWZ zasady odpowiedzialności odszkodowawczej nie wyłączają dalej idących uprawnień Zamawiającego wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, bądź które Wykonawca przyjmie na siebie w wyniku odrębnych negocjacji lub postanowień umownych sporządzonych na piśmie.

    7. Przyjęcie Towarów lub wykonanie Usługi przez Zamawiającego i złożenie podpisu
      w dokumencie dostawy lub protokole zdawczo-odbiorczym, a także kontrola Towaru/Usługi przeprowadzona przez Zamawiającego nie zwalniają Wykonawcy
      z obowiązków usunięcia wad wynikłych po dniu odbioru Towaru lub Usługi.

    8. Wykonawcy gwarantują, że w okresie związania gwarancją jakości zapewnią produkcję Towarów oraz produkcję i dostawę części, podzespołów i innych elementów Towarów,
      w których zostaną stwierdzone wady, bądź które wymagają wymiany w toku normalnej eksploatacji, a także umożliwiają przebudowę lub rozbudowę Towarów, a także, że ich produkcja nie zostanie przez ten czas wstrzymana.

  1. PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

    1. Niezależnie od innych postanowień OWZ Wykonawca gwarantuje, że Towary, Usługi ani ich sprzedaż na rzecz Zamawiającego nie naruszy żadnych praw do znaków handlowych, patentów, praw autorskich lub innych praw własności intelektualnej osób trzecich.

    2. Wykonawca zabezpieczy i zwolni Kupującego oraz osoby trzecie, na które Zamawiający przeniósł te prawa od odpowiedzialności z tytułu wszelkich powództw, reklamacji, strat, kosztów, honorariów itp. osób, których prawa własności intelektualnej zostały naruszone,
      a także wydatków i honorariów ich pełnomocników lub przedstawicieli. Zwolnienie obejmuje również koszty ewentualnych procesów i postępowań pozasądowych.

    3. W wypadku wytoczenia przeciwko Zamawiającemu jakiegokolwiek postępowania sądowego lub pozasądowego związanego z ochroną praw własności intelektualnych, Wykonawca przystąpi do tego postępowania po stronie Zamawiającego oraz zwróci poniesione przez Zamawiającego koszty postępowania w tym koszty profesjonalnego zastępstwa przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, rzecznika patentowego lub innego eksperta którego udział jest zasadny z punktu widzenia Zamawiającego w takim postępowaniu.

    4. Gdy dostarczone Towary staną się przedmiotem pozwu lub roszczeń o prawa własności intelektualnej, Wykonawca w najkrótszym możliwym terminie bądź uzyska dla Zamawiającego prawo do korzystania z Towarów, bądź też zmodyfikuje lub wymieni Towary w sposób powodujący usunięcie naruszenia praw osób trzecich.

    5. Uzyskanie zgody, wymiana lub modyfikacja Towarów nie mogą powodować zmniejszenia funkcjonalności lub cech Towarów niezbędnych do konkretnego zastosowania przez Zamawiającego.

    6. W wypadku niespełnienia przez Wykonawcę jego obowiązków określonych w niniejszym dziale, Zamawiający będzie uprawniony do podjęcia czynności, które uzna za stosowne, łącznie ze zwrotem nabytych Towarów i domaganiem się zwrotu zapłaconej ceny.

    7. Dokonując zbycia Towarów Wykonawca przenosi na Zamawiającego wszelkie prawa autorskie i prawa pokrewne do zbywanych Towarów na polach eksploatacji określonych
      w Zamówieniu/Umowie, o ile, co innego nie wynika z pisemnych ustaleń Stron w ramach zapłaconej za Towary ceny. Nadające się do opatentowania wynalazki i podlegające ochronie dzieła stanowią własność Zamawiającego w ramach zapłaconej za Towary ceny. Szczegóły dotyczące Towarów noszących znamiona wynalazków i dzieł będą każdorazowo wyraźnie wskazywane w Zamówieniu/Umowie.

    8. Postanowienia niniejszego działu stosuje się odpowiednio w wypadku powstania innych wad prawnych dostarczonych Towarów.



  1. POUFNOŚĆ

    1. Wszelkie informacje pozyskane przez Wykonawcę w związku z realizacją Zamówienia/Umowy, w tym w szczególności informacje organizacyjne, handlowe i techniczne dotyczące Zamawiającego i nie udostępniane publicznie, będą uważane przez Strony za informacje poufne i nie będą ujawniane osobom trzecim.

    2. Zobowiązanie to nie dotyczy sytuacji, w których:

      1. obowiązek udzielenia informacji wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa,

      2. informacja poufna stała się powszechnie znana bez naruszenia obowiązku zachowania poufności przez Wykonawcę,

      3. Zamawiający wyraził pisemną zgodę na ujawnienie informacji poufnej.

    3. W szczególności Wykonawca zobowiązuje się traktować, jako poufne nie udostępniane przez Zamawiającego informacje dotyczące wielkości wymiany handlowej, stosowanych przez Zamawiającego cen i ich obniżek (upustów), specyfikacji Towarów lub Usług, porozumień logistycznych, danych technologicznych, oraz treści zawartych z Zamawiającym umów
      i porozumień pod rygorem odstąpienia przez Zamawiającego od Zamówienia z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy i żądania zapłaty kary umownej przewidzianej w punkcie 5.5.1 OWZ.

    4. Wykonawca oświadcza, że nie będzie wykorzystywać informacji poufnych w innych celach niż dla realizacji Zamówienia oraz, że zapewni tym informacjom należytą ochronę stosowną do ich poufnego charakteru. Zobowiązanie do zachowania informacji w tajemnicy pozostaje
      w mocy po zrealizowaniu Zamówienia/Umowy przez okres 10 lat i może zostać uchylone, pod rygorem nieważności, tylko za pisemną zgodą Zamawiającego.

  1. SIŁA WYŻSZA

    1. Siła wyższa w rozumieniu OWZ oznacza zdarzenie nagłe, nieprzewidywalne i niezależne od woli Stron uniemożliwiające realizację potwierdzonego Zamówienia w całości lub części na stałe lub przez pewien okres czasu, któremu nie można zapobiec ani przeciwdziałać przy zachowaniu należytej staranności. Przejawami Siły wyższej są w szczególności:

      1. klęski żywiołowe m.in. pożary, powodzie, trzęsienia ziemi i podobne katastrofy naturalne,

      2. epidemie,

      3. zamieszki, akty terroryzmu, działania zbrojne, strajki,

      4. działanie władz państwowych jak wydanie aktu prawotwórczego lub decyzji administracyjnej (w szczególności w zakresie dotyczącym epidemii), embargo, stan wojenny, stan wyjątkowy, stan klęski żywiołowej, rekwizycja.

    1. Strony zobowiązują się wzajemnie do niezwłocznego, jednakże nie później niż w terminie
      7 dni, informowania o zaistnieniu okoliczności stanowiących Siłę wyższą, przedstawiając zarazem dostępne im dowody na jej zaistnienie oraz informacje o przewidywanym okresie jej trwania, skutku dla realizacji Zamówienia/Umowy, a w szczególności terminu, o jaki opóźni się według ich przewidywań realizacja Zamówienia.

    2. Strajki dotykające transport publiczny lub podwykonawców Wykonawcy nie stanowią Siły wyższej w rozumieniu OWZ usprawiedliwiającej niewykonanie lub opóźnienie realizacji Zamówienia.

    3. W wypadku zaistnienia Siły wyższej dotykającej Wykonawcy, Zamawiający będzie uprawniony według swego wyboru do:

      1. ustalenia z Wykonawcą dłuższego terminu realizacji Zamówienia/Umowy,

      2. odstąpienia od umowy w całości lub części, w dowolnym czasie oraz zażądania zwrotu wszelkich wpłaconych już kwot w terminie 14 dni od daty doręczenia wezwania.

    1. W wypadku, gdy Wykonawca zrealizował część zamówienia, a Zamawiający odstępuje od Umowy w jej niewykonanej części, Zamawiający zastrzega sobie prawo do zachowania już dostarczonych Towarów za zapłatą ich wartości.

    2. Wszelkie dalsze roszczenia po stronie Wykonawcy ponad wymienione w niniejszym dziale OWZ są niedopuszczalne.

  1. ZAKOŃCZENIE WSPÓŁPRACY

    1. Wykonawca nie jest uprawniony w żadnym wypadku do odszkodowania za przypadkowe lub warunkowe szkody lub utratę zysków.

    2. W wypadku, gdy Wykonawca nie przestrzega jakichkolwiek zasad lub warunków określonych
      w Zamówieniu/Umowie lub innych dokumentach związanych z realizacją Zamówienia, Zamawiający jest uprawniony – bez uszczerbku dla swych pozostałych uprawnień – do odstąpienia od złożonego Zamówienia/Umowy w całości lub części bez dalszych zobowiązań i odpowiedzialności. W takim wypadku Wykonawca jest obowiązany do zwrotu wszelkich wpłaconych przez Zamawiającego kwot w terminie 14 dni od daty doręczenia oświadczenia o odstąpieniu. Uprawnienie do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od Zamówienia/Umowy może być wykonane w terminie 60 dni od daty zaistnienia zdarzenia dającego podstawę do skorzystania z odstąpienia. Termin ten rozpoczyna bieg od upływu wyznaczonego Wykonawcy terminu do zachowania zgodnie z warunkami Zamówienia/Umowy.

    3. Zamawiający jest uprawniony do odstąpienia od Umowy ze skutkiem natychmiastowym bez dalszych zobowiązań lub odpowiedzialności, jeśli ma dostateczne powody by uznać, że Wykonawca nie będzie w stanie w sposób prawidłowy wykonać swoich zobowiązań.

    4. Do odstąpienia od Umowy przez którąkolwiek ze Stron, niezależnie od jego przyczyn, jak również rozwiązania Umowy konieczne jest nadanie pisemnego oświadczenia danej Strony nadanego pocztą lub przesyłką kurierską za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Brak podjęcia przesyłki przez Wykonawcę jest równoznaczne z jej doręczeniem z upływem drugiego terminu jej awizowania.

  1. UBEZPIECZENIE

Wykonawca wykupi i utrzyma w mocy przez właściwy okres ubezpieczenie konieczne do pokrycia jego odpowiedzialności cywilnej wynikającej z realizowanego Zamówienia/Umowy i postanowień OWZ. Wykonawca dostarczy Zamawiającemu dowód ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej
w każdym wypadku, gdy obowiązek takiego ubezpieczenia będzie wynikał z przepisów obowiązującego prawa bądź, gdy Zamawiający w Zamówieniu bądź innym dokumencie takiego ubezpieczenia zażąda. Brak wymaganego ubezpieczenia bądź gdy jego zakres nie będzie pokrywał pełnej odpowiedzialności Wykonawcy lub gdy ubezpieczenie wygasa w trakcie realizacji Zamówienia/Umowy, stanowić będzie podstawę do odstąpienia od Zamówienia/Umowy przez Zamawiającego.

  1. PRZENIESIENIE PRAW I OBOWIĄZKÓW WYNIKAJĄCYCH Z UMOWY NA OSOBY TRZECIE

    1. Wykonawca gwarantuje, że jakiekolwiek prawa Wykonawcy związane bezpośrednio lub pośrednio z realizowanym Zamówieniem/Umową, w tym wierzytelności Wykonawcy z tytułu realizacji Zamówienia lub umowy i związane z nimi należności uboczne (m.in. odsetki), nie zostaną przeniesione na rzecz osób trzecich bez poprzedzającej to przeniesienie zgody Zamawiającego wyrażonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

    2. Wykonawca gwarantuje, iż nie dokona jakiejkolwiek czynności prawnej lub też faktycznej, której bezpośrednim lub pośrednim skutkiem będzie zmiana wierzyciela z osoby Wykonawcy na inny podmiot. Niniejsze ograniczenie obejmuje w szczególności przelew, subrogację ustawową i umowną, zastaw, hipotekę oraz przekaz.

    3. Wykonawca gwarantuje, iż celem dochodzenia jakichkolwiek praw wynikłych
      z Zamówienia/Umowy nie może udzielić upoważnienia, w tym upoważnienia inkasowego, innej firmie, w tym w szczególności firmom zajmującym się działalnością windykacyjną.

  1. STOSOWANE PRAWO I JURYSDYKCJA

    1. Do wykładni umowy i postanowień OWZ stosuje się wyłącznie prawo polskie, w tym
      w szczególności ustawę Kodeks cywilny.

    2. Nie ma zastosowania Konwencja Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów z dnia 11.04.1980 r.

    3. Wszelkie spory powstałe w związku z Zamówieniem będą rozstrzygane przez właściwy rzeczowo sąd powszechny, miejscowo właściwy dla siedziby Zamawiającego wyłącznie na podstawie przepisów prawa polskiego.

    4. Ewentualna egzekucja roszczeń i obowiązków Zamawiającego może być prowadzona wyłącznie na podstawie przepisów prawa polskiego oraz przez polski organ egzekucyjny.

    5. Postanowienia niniejszego działu nie naruszają innych rozwiązań przyjętych wyraźnie przez Strony w formie pisemnej.

  1. PODWYKONAWSTWO

    1. Zamówienie/Umowa może wyłączać korzystanie przez Wykonawcę z osób trzecich (podwykonawców).

    2. Powierzenie obowiązków do wykonania osobom trzecim będzie odbywało się na wyłączny koszt Wykonawcy i na jego wyłączną odpowiedzialność. Za działania i zaniechania podwykonawców Wykonawca odpowiada jak za działania i zaniechania własne.

    3. Wykonawca jest obowiązany poinformować wszystkich podwykonawców o postanowieniach OWZ, a także przekazać im wszelkie informacje dotyczące wymagań Zamawiającego dotyczących przedmiotu Zamówienia/Umowy i obowiązujących zasad jego realizacji.

    4. Zamawiający jest uprawniony do odrzucenia wszelkich podwykonawców Wykonawcy, którzy nie spełniają warunków realizacji Zamówienia oraz postanowień OWZ.

  1. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

    1. Strony zobowiązują się do ochrony udostępnionych sobie wzajemnie w związku z realizacją Zamówienia lub zawarciem Umowy danych osobowych, w tym stosowania organizacyjnych
      i technicznych środków ochrony danych osobowych przetwarzanych w systemach informatycznych, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami.

    2. Wykonawca i Zamawiający zapewniają, że osoby mające dostęp do danych osobowych udostępnionych przez drugą Stronę zostały zaznajomione ze stosownymi przepisami regulującymi ochronę danych osobowych oraz zostały upoważnione do ich przetwarzania.

    3. Strony zobowiązują się do stosowania wytycznych lub interpretacji, wydanych przez polski organ nadzoru lub unijny organ doradczy zajmujący się ochroną danych osobowych, dotyczących przetwarzania i ochrony danych osobowych.

    4. Treść klauzuli informacyjnej Zamawiającego:

      1. Administratorem danych osobowych przekazanych celem złożenia Zamówienia lub zawarcia Umowy z Zamawiającym jest HUTA ŁABĘDY S.A. z siedzibą w Gliwicach, ul. Anny Jagiellonki 45.

      2. Administrator przetwarza następujące dane osobowe: dane osobowe osób reprezentujących każdą ze Stron, które zostały wymienione
        w Zamówieniu, Potwierdzeniu zamówienia, Umowie lub jakimkolwiek innym dokumencie, dane wspólników spółki osobowej oraz dane osób wyznaczonych do kontaktów i dokonywania uzgodnień; ww. dane udostępniane będą drugiej Stronie
        w zakresie odnoszącym się do imienia i nazwiska, stanowiska, służbowego numeru telefonu oraz służbowego adresu e-mail.

      3. Administrator będzie przetwarzał wskazane w pkt 17.4.2. dane osobowe na następującej podstawie:

  1. w celu złożenia Zamówienia i zawarcia Umowy – podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b) RODO,

  2. w celu wykonania i monitorowania wykonania Zamówienia/Umowy,
    w szczególności dla celów identyfikacji osób uprawnionych do realizacji zadań określonych Zamówieniem lub Umową, w tym osób wskazanych do kontaktu, pełnomocników, osób mających dostęp do informacji poufnych HUTY lub innych osób działających w imieniu podmiotu, z którym HUTA zawarła Zamówienie lub Umowę – w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu administratora polegającego na działaniach związanych z ustaleniem warunków zawarcia Zamówienia lub Umowy, ułatwieniu komunikacji związanej z jej wykonaniem,
    a także ustaleniem osób odpowiedzialnych za realizację i uprawnionych do kontaktów w ramach wykonywania Zamówienia lub Umowy oraz zapewnieniu bezpieczeństwa obiektów i bezpieczeństwa informacji poufnych (tajemnicy przedsiębiorstwa) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO;

  3. dla celów wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym przepisów podatkowych oraz z zakresu rachunkowości – podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c) RODO,

  4. w celu kierowania przez Administratora treści marketingowych usług własnych – podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest prawnie uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO; uzasadniony interes Administratora polega na przesyłaniu treści marketingowych usług własnych
    w okresie świadczenia na rzecz Wykonawcy usług drogą elektroniczną,

  5. w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Administratora polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami – podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest prawnie uzasadniony interes Administratora – art. 6 ust. 1 lit. f) RODO.

      1. W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych przez Zamawiającego można kontaktować się z Inspektorem Danych Osobowych Zamawiającego w następujący sposób:

  • listownie na adres korespondencyjny HUTA ŁABĘDY S.A. ul. Anny Jagiellonki 45, 44-109 Gliwice;

  • pod adresem poczty elektronicznej: iod@hutalab.com.pl .

      1. Każda osoba, której dane osobowe są przetwarzane posiada prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych a także prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku uznania, że administrator naruszył przepisy o ochronie danych osobowych.

      2. Dane osobowe udostępnione w związku z realizacją Zamówienia/Umową mogą być ujawnione uprawnionym pracownikom Zamawiającego oraz podmiotom i ich pracownikom świadczącym usługi wymagające dostępu do danych, w tym: ochrony, prawne, księgowe, finansowe i informatyczne.

      3. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, z tym że podanie danych osobowych stanowi warunek umożliwiający realizację lub dopuszczenie do realizacji Zamówienia lub Umowy.

      4. Dane osobowe Wykonawcy będą przetwarzane (i) w przypadku danych osobowych przetwarzanych w celu zawarcia i wykonania Umowy lub złożenia Zamówienia – przez czas niezbędny do wykonania wszystkich obowiązków wynikających z Umowy lub ze złożenia Zamówienia, (ii) w przypadku danych osobowych przetwarzanych
        w celu kierowania przez Administratora treści marketingowych usług własnych – do czasu wniesienia sprzeciwu względem przetwarzania danych osobowych w tym zakresie, (iii) w przypadku, o którym mowa w pkt. 17.4.3. lit. d) powyżej – do czasu upływu okresu przedawnienia roszczeń oraz przez okres wymagany przepisami
        o rachunkowości.

      5. wskutek przetwarzania danych osobowych nie będą podejmowane decyzje
        w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.

    1. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do złożenia zamówienia lub zawarcia Umowy.

    2. Wykonawca w imieniu Zamawiającego zrealizuje obowiązek informacyjny poprzez zaznajomienie osób, których dane osobowe zostały Zamawiającemu udostępniane z treścią niniejszego punktu.

  1. NARUSZENIE PRAWA

    1. Wykonawca jest obowiązany zapobiegać sprzecznym z prawem lub dobrymi obyczajami działaniom ze strony swych przedstawicieli lub osób trzecich, o których działaniu posiada wiedzę, które mają na celu uzyskanie Zamówienia lub nieuzasadnionych korzyści związanych z uzyskaniem lub realizacją Zamówienia.

    2. Wykonawca gwarantuje i zobowiązuje się, że nie będzie wręczał żadnej darowizny lub prowizji pracownikowi, pośrednikowi, podwładnemu lub przedstawicielowi Zamawiającego w związku
      z uzyskaniem lub realizacją Zamówienia lub wszelką inną umową zawartą z Zamawiającym.

    3. Wykonawca jest obowiązany niezwłocznie informować Zamawiającego o każdym znanym mu przypadku naruszenia postanowień niniejszego działu.

    4. W wypadku naruszenia postanowień niniejszego działu przez Wykonawcę lub osobę trzecią działającą w jego imieniu lub na jego rzecz, Zamawiający jest uprawniony do odstąpienia od całości lub części Umowy i odzyskania wpłaconych kwot, bądź żądania wyrównania poniesionej szkody bez odstępowania od Umowy.

Gliwice, 22.02.2023 r.